Savunmalar ve Kaygılar (12)

savunmalar ve kaygilar

Kaleydoskopumuz için toplamamız gereken renkli bir cam yığını daha var. Savunmalar ve kaygılar ve bunların psikodinamik psikoterapide anlama sanatına kattıkları. Evlilik ve Aile Terapistleri olarak belge alma yolundaki yüksek lisans öğrencilerine hem eğitimlerinin başında hem de sonunda ders verdiğim için, bu alanda yeni olanlarla da etkileşim fırsatım oluyor. Genellikle çeyrek dönemin altıncı haftası civarında, onlardan … Tamamını okou

Karşı Aktarım (11. Bölüm)

karsi aktarim

Aktarım ve karşı aktarım, bir yapbozun birbiriyle kenetlenen parçaları gibi uyum içindedir. Birbirlerine şekil ve bağlam kazandırırlar ve terapide neler olup bittiğinin daha büyük bir kısmının ortaya çıkmasına olanak tanırlar. Bu şekilde, birlikte, anlama sanatına büyük katkı sağlarlar ve aslında, aynı kaleydoskopik cam yığınında karışık halde bulunurlar. Bu, karşı aktarım konusunu tanıtmanın tuhaf bir şekilde … Tamamını okou

Aktarım (10. Bölüm)

aktarim

Şimdi kaleideskopumuz için bir başka renkli cam yığını daha toplayacağız: “aktarım [transference]” yığını. Aktarım, uzman dilinde kullanılan bir terimdir. Doğru söylememiz gerekir. “Trans’ferans” olarak telaffuz edilir, “tränsfirıns” değil. Bazen “aktarım [the transference]” deriz, ya da klinik olarak deneyimli bir ortamda, “aktarım-karşı aktarım” olarak ifade ederiz. “Aktarım” kelimesi, psikodinamik dünyada bir tür gizli tokalaşma gibidir; üyeliğin … Tamamını okou

Nesne İlişkileri (9. Bölüm)

nesne iliskileri

Herhangi bir çocuğun, bir kaleydoskopa bakamadan büyümesinin üzücü olduğunu düşünüyorum. Kaleydoskop, çocuğun ellerinin en ufak bir hareketiyle anında değişebilen, renkler, desenler ve ışıklarla dolu büyülü bir dünyadır. Nasıl çalıştığına gelince, kaleydoskopun içinde gevşek, renkli objeler (boncuklar, çakıl taşları, cam parçaları) içeren bir ayna çemberi bulunur. İzleyici bir ucundan baktığında, diğer ucundan giren ışık, aynalardan yansıyarak … Tamamını okou

Sessiz Hasta (8. Bölüm)

sessiz hasta

Bu bölümde, size bir dizi seans üzerinden sözlerimle, düşüncelerimle, terapötik kusurlarımla içten dinleme sanatı ve anlama sanatının şimdiye kadar özetlediğim kısımlarını en iyi şekilde örneklediğini düşündüğüm unsurları göstermek istiyorum. Kavramları açıklamada belirli bir noktaya kadar ilerleyebiliriz, ancak kaçınılmaz olarak bunları görme ihtiyacı ön plana çıkar. Bu yüzden, kelimesi kelimesine, düşüncesi düşüncesine sunacağım bir dizi seansı … Tamamını okou

Anlama, Fa Anahtarı ve Öznelerarasılık (7. Bölüm)

anlama fa anahtari

Önceki bölümlerde içten dinlemekten bahsettik; tüm bedenimizle dinlemekten; duyguların tüm yapısı boyunca dinlemekten, yani somatik, motorik, imgesel ve sözel kayıtlara kadar dinlemekten. İçten dinlemenin gerçekleştiği alanı yaratmaktan bahsettik: sükunet, açıklık, disiplin. Takip eden bölümlerde, anlama sanatına [art of understanding], terapinin arka planında çalan fa notalarını [bass note] duyabilmek için kulağı geliştirmeye odaklanacağız. Zamanla ve çokça … Tamamını okou

Süpervizyon Kullanmak (8. Bölüm)

supervizyon kullanmak

Burada bir süre öncesine ait, oldukça dokunaklı ama ne yazık ki gerçek bir hikaye var; bugün biraz abartılı görünebilir ama muhtemelen yabancı da değil. Gauthier (1984), aslında bir süpervizyon alan kişi tarafından yazılan nadir bir ilk makalede, süpervizyon alan bir psikiyatri asistanı olarak kendi deneyimini anlatmaktadır. Kendini, süpervizörün sözlerini hastaya ileten “haberci rolünde” görüyordu. Öğrenci … Tamamını okou

Alan Yaratmak (6. Bölüm)

alan yaratmak

Dün, Noel Arifesi’nden bir gün önce, sekiz yıl boyunca haftada birkaç kez gördüğüm bir hastamdan bir kart aldım. Kartın dışı çok güzeldi, renkli olarak beş atla kabartılmış ve işlenmişti (bu arada hastanın iki atı var). İçinde sadece el yazısıyla yazdığı basit kelimeler vardı: “Bana kendimi verdin. Hayatımın geri kalanı için teşekkür ederim. Onu iyi yaşayacağım.” … Tamamını okou

İçten Dinleme Sanatı: Seans Odasında (5. Bölüm)

seans odasinda

Peki, şu ana kadar konuştuğumuz şeyleri oturumda nasıl kullanabiliriz? Nasıl görünür, uygulama halinde nasıldır? Terapist olma eğitiminin tuhaf yanlarından biri, asistan bir cerrahın yapacağı gibi, öğrenmeye çalıştığımız şeyi ilk elden gözlemleyemememizdir. Asistan cerrah, bir uzman cerrahın sıkı denetimi altında gözlem yapar, gözlemler ve sonunda uygular. Terapistler olarak, bir usta klinisyen tespit edip, bu kişinin seanslarında … Tamamını okou

Duygu Zinciri (4. Bölüm)

duygu zinciri

Bu kitaptaki yolculuğumuza içten dinleme sanatıyla başladım çünkü, içten dinleme terapi yapmanın vazgeçilmez şartı/olmazsa olmazıdır [sine qua non]; o olmadan, hiçbir şey olmaz. Eğer bir kişinin o seansta, o anki haline en temel düzeyde uyumlanamazsak, psikodinamik psikoterapinin diğer bakış açıları terapisti uyumlanmış hale getiremeyecektir. Bu yüzden, bu bölümde bizi bu yolda bir başka küçük ama … Tamamını okou