Kendiliğin Gelişimi (23)

Anahtar kavramlar Kendiliğin gelişimi hakkındaki teoriler aynı zamanda sorunları ve örüntüleri kendiliğin gelişimiyle ilişkilendirebileceğimiz (LINK), gelişimle ilgili fikirleri organize etme işlevi görür. Gelişimle ilgili düzenleyici bir fikir olan kendilik psikolojisi (self psychology), ilk bakımverenlerin çocuğun kendilik gelişimi için gerekli olan işlevleri yerine getirdiğini öne sürer. Kendiliknesnesi işlevleri (selfobject functions) olarak adlandırılan bu işlevler çocuk tarafından … Tamamını okou

Çatışma ve Savunma (21)

Anahtar kavramlar Gelişime ilişkin organize edici fikirlerden biri olan ego psikolojisi (ego psychology), yetişkin sorunlarının ve örüntülerinin bilinç dışı çatışma ve savunmalar (defense) ile ilişkilendirilebileceğini (LINK) önerir. Bu fikre göre bilinç dışı çatışma (unconscious conflict); karşıt düşünceler, duygular veya arzular çarpıştığında ortaya çıkar. Farkında olmadan gerçekleşen bu çatışma anksiyeteye (anxiety) neden olur ve bizi uzlaşmalar … Tamamını okou

Kültür ve Toplumun Etkileri (20)

Anahtar kavramlar Geleneksel olarak gelişimle ilgili psikodinamik organize edici fikirler, yakın çevrenin (yani birincil bakım verenler ve aile) kişinin bilinçli ve bilinçsiz zihninin gelişimi üzerindeki etkisine odaklanmıştır. Ekolojik Sistemler modeli (Bronfenbrenner, 1977), insan gelişiminin birçok farklı sosyal ortamdan etkilendiğini öne süren organize edici bir fikirdir. Söz konusu ortamlar şunlardır: Makrosistem; ırk, cinsiyet, cinsel yönelim, cinsel … Tamamını okou

Erken Dönem Bilişsel ve Duygusal Zorluklar (19)

Anahtar kavramlar Hastalarımızın erken dönemdeki bilişsel ve duygusal zorluklarının, bilinçli ve bilinçsiz düşüncelerinin, duygularının ve davranışlarının gelişimini nasıl etkilediğini anlamak, sorunları (problem) ve örüntüleri (pattern) geçmişleriyle bağlantılandırmamıza yardımcı olabilir. Bilişsel ve duygusal zorluklar çocukluk ve ergenlik döneminde çok yaygındır ve o dönemde meydana gelen gelişimi bozabilir. Onlar, DSM bozukluklarının kriterlerini hem karşılayan hem de karşılamayan … Tamamını okou

Travma (18)

Anahtar kavramlar Travma (trauma), olağanüstü derecede stresli ve rahatsız edici olayların yaşanması veya bir kişiyi veya bir grup insanı bunaltacak olayların birikmesidir. Farklı travma türleri vardır: Bir kişinin geçmişinde travma belirgin olduğunda, yetişkinin sorunlarının ve örüntülerinin gelişimini travmanın etkisine bağlayabiliriz. Travma, işleyişin tüm yönlerinin gelişimini etkileyebilir. Travmanın etkisiyle bağlantı kurmak, aşağıdaki sorunlarla karşılaşan hastalar için … Tamamını okou

Yetişkinlik (17)

Anahtar Kavramlar Psikodinamik olarak formüle ederken birinin yaşadığı deneyimin bütününü dikkate almalıyız. Yetişkinler birçok yönden değişmeye ve gelişmeye devam ediyor; yeni sorumluluklar kazanıyorlar, başkalarıyla ilişkilerini pekiştiriyorlar ve zaman içinde kimliklerini geliştiriyorlar. Yetişkinlik döneminde benliğin (self) ve kimliğin (identity) pekiştirilmesi, dışlanmış veya ayrımcılığa maruz kalan yetişkinler için zorlayıcı olabilir. Travma, tıbbi/psikiyatrik sorunlar, ekonomik stres etkenleri, kayıplar … Tamamını okou

Uzun-Süreli Psikodinamik Psikoterapi’yi okuyoruz

Uzun-Süreli Psikodinamik Psikoterapi‘yi okuyoruz. Oturum gün ve saatlerini Cuma 15.00-17.00 arası olacak şekilde planladık. Okuma için haftada bir gün buluşacağız. Hedefimiz her hafta kitabın bir bölümünü çalışmak. İlk oturumumuz 23 Şubat 2023’te gerçekleşecek. Okuma grubunda yer alan üyelerimiz:

EK A – Eğitimcinin Psikodinamik Formülasyonu Kullanma Rehberi: Genişletilmiş Yaklaşım

Giriş kısmında bahsettiğimiz üzere, psikodinamik formülasyonu birdenbire bir solukta anlatmıyoruz. Amacımız öğrencilerin, iş birliği içinde psikodinamik formülasyonlar oluşturmanın, hayatlarında yalnızca bir kez gerçekleştirecekleri meşakkatli bir görev değil, tüm hastaları tedavi etmenin otomatik ve doğal bir parçası olduğunu hissetmelerine yardımcı olmaktır. Bu nedenle, bu süreci öğrencilerin bunalmadan, öğrenmeyi pekiştirmelerine olanak tanıyacak şekilde aşamalı bir şekilde öğretiyoruz. … Tamamını okou

Ergenlik (Adolesan) (16)

Anahtar kavramlar Ergenlik (adolescence) (13-18 yaş), özellikle kimlik (identity) oluşumu açısından kritik bir gelişim dönemidir. Ergenlik döneminde kimlik oluşumu şunlardan güçlü bir şekilde etkilenir: Ön yargı ve ayrımcılıkla karşılaşmak, erken bağlanmalar güvenli olsa bile benlik duygusunu (sense of self) ve ilişkileri olumsuz yönde etkileyebilir. Ergenlikteki kökenleri düşündüren yetişkin sorunları ve örüntüleri genellikle kimlikle ilgili zorlukları … Tamamını okou